АМКУ почав справи проти Приватбанку та Ощадбанку за ознаками зловживання монопольним становищем на ринку послуг еквайрингу.
Антимонопольний комітет України 15 квітня 2021 почав справи проти Приватбанку і Державного Ощадного банку за ознаками зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг еквайрингу.
Про це йдеться в повідомленні АМКУ
АМКУ вже деякий час проводить детальне дослідження ринку еквайрингових послуг, в тому числі - в частині встановлення розміру однієї зі складових цих послуг - ставки інтерчендж. В ході цього дослідження комітетом виявлено, зокрема, невідповідність дій певних учасників ринку законодавству про захист економічної конкуренції шляхом встановлення завищеної комісії за послуги еквайрингу. Здійснювати безготівкові розрахунки за товари споживачам дозволяє послуга еквайрингу. При оплаті покупцем вартості товару з використанням електронних платіжних засобів, торговець надає йому таку можливість шляхом здійснення оплати через платіжні термінали, підключені до платіжної системи.
З цією метою торговці співпрацюють з банками, які є учасниками платіжної системи та отримали статус еквайра. Умовами договору між банком-еквайром і торговцем передбачена сплата останнім послуги еквайрингу. У свою чергу, банки-еквайри оплачують банкам-емітентам (випускають платіжні картки) міжбанківському комісію - інтерчендж, розмір якої встановлюється міжнародними платіжними системами (для всіх банків однаковий, але різний для типу карти, виду діяльності торговця і т.д.).
Всю суму такої комісії отримує банк-емітент
Якщо банк-емітент і банк-еквайєр - один і той же банк, при розрахунках не проходить міжбанківська операція, а тому не виникає підстав включати до тарифу по еквайрингу комісійну винагороду інтерчендж. Протягом 2018-2020 років послуги еквайрингу надавали близько 30 банків, тобто вітчизняний ринок потенційно конкурентним. Однак, саме Приватбанк та Ощадбанк мають можливість надавати послуги еквайрингу з територіальним покриттям по Україні в повному обсязі. Тому, найбільші торговці зазвичай вибирають послуги одного або відразу двох цих банків.
Такий стан банків має структурні ознаки монопольного (домінуючого) на ринку послуг еквайрингу. Остаточне становище відповідачів у справах (зокрема, це - одноосібна або колективна монополія) буде визначено в ході відповідного розслідування. Зараз вже відомо, що вищевказані банки встановлювали завищені комісії за операціями, які не несуть витрати на інтерчендж. Тобто, при відсутності необхідності платити інтерчендж, банк-еквайєр не міняв розмір комісії за еквайринг.
Відповідно, торговець платив однаковий розмір комісії, незалежно від наповнення послуги. Такі дії суб'єктів, що мають структурні ознаки монопольного (домінуючого) становища були розцінені комітетом як можливе порушення конкурентного законодавства. Раніше власник інтернет-магазину Rozetka.ua Владислав Чечоткін виступив на підтримку законопроекту про обмеження розміру комісії за оплату банківською карткою.
У Верховну Раду було подано законопроект №4364, який, крім іншого, пропонує законодавчо обмежити розмір комісії за еквайринг. Після цього Національна рада реформ розглянув питання зменшення комісійної винагороди за послуги еквайрингу. Приватбанк, Державний Ощадний банк і "Райффайзен Банк Аваль" заявляють про готовність поступово знизити комісії для торговців за еквайринг і інтерчейндж.
Офіційний коментар банку щодо заяви АМКУ про початок розгляду справи за ознаками зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку послуг еквайрингу
“ПриватБанк надає послуги своїм клієнтам виключно в рамках правового поля і нормативних вимог, в тому числі, і щодо вартості своїх послуг. Ринок безготівкових платежів в Україні є високо конкурентним, на ньому представлено більшість банківських установ, і торговельні підприємства можуть вибирати послуги еквайрингу, виходячи не тільки з вартості послуги, а й безлічі інших чинників - якості обслуговування, рівня сервісу і підтримки. На сьогоднішній день банк не отримував жодних документів від Антимонопольного комітету України про початок розгляду справи щодо послуг еквайрингу. Банк впевнений у своїй правовій позиції і вживає всіх необхідних заходів для захисту своїх прав та інтересів”.